søndag 15. februar 2009

Og jeg kjoler litt igjen


Øverst bak. Fryktelig dårlig bilde, alle pærene i stua gikk på en gang bortsett fra én, og orket ikke gå inn på kjøkkenet for å ta bilde.


Sånn kant nederst


Sånn kant på selene :-)


Kjole og lue ferdig! Smekke og tøfler er på vei.


Fredagskveldene er altid min bedre (?) halvdel ute av huset, og jeg pleier å bruke tiden til å drikke vin, spise sjokkis, se på gullruta og legge meg forholdsvis tidlig.
Fredagen som var fant jeg ut (selvfølgelig rett før leggetid) at det fleece-stoffet jeg kjøpte feil en gang i fjor hadde blitt en finfin kjole til lille smule.

Klippet opp en pitteliten kjole som passet Leah en gang i oktober og gjorde mitt beste for å få den større uten å bli feil (jada, vet det er verdens enkleste kjole å lage, men for en som aldri har laget noe særlig mer avansert enn grytekluter var dette en utfordring).

Klippet i vei, sydde sammen og lagde sånn kant rundt. Vet den kanten har et navn, men jeg vet ikke hva. Så da heter den sånn kant.

"Ah, da skal jeg legge meg", tenkte jeg fornøyd mens jeg beundret verket mitt. Så skjønte jeg at en liten smule kan ikke ha sånn kjole uten matchende lue! Snille Mari hadde gitt meg en lueoppskrift noen dager i forveien, så da var det bare å ta fram stoffet igjen. Den var overraskende enkel å lage, det som tok tid var sånn kant.

Skal nok ha noe mer på kjolen, ser for meg en lomme på magen (og ja, du gjetta riktig. Den skal også ha sånn kant;-P) eller noe i den dur.

Uansett, ble ganske fornøyd med resultatet denne gangen også :-)

4 kommentarer:

  1. Heisann! :)

    Koselig blogg! Gleder meg til å følge den! :)
    Besøk gjerne min om du vil. :)

    SvarSlett
  2. Fy flate for en søt kjole. Du er kjempe flink:) Også liker prinsessemamma`n at du har fått litt dilla på kjoler;)

    SvarSlett
  3. Guri, har du håndsydd kantsømmene?? Det er i så fall helt koko!! Det kaller jeg tålmodighet! ;)

    SvarSlett
  4. Når man har symaskin fra 1872 har man ikke så mye valg ;-)

    SvarSlett